fredag 25 september 2009

Diskussionen fortsätter

Debatten kring Morgan Andréasons inlägg om sexarbete debatteras hejvilt på facebook och på bloggen. Nedan kan ni se hur det kan se ut. Vi vill också passa på att uppmana fler att ge sig in i debatten!

Andrada skrev:
jag har läst ditt inlägg och jag tänker att jag är en person som inte är beläst eller insatt i sexualfilosofi. 
jag är väl den vanliga nyhets- och debattkonsumenten. allt som diskuteras och finns outtalat (normer, värderingar, trender) kommer till mig som till vem som helst - dvs jag söker inte aktivt upp några specifika diskussioner om just ämnet sexualitet, utan jag "absorberar" det som kommer till mig.

men jag känner inte alls igen vissa saker du säger om hur saker är ute i samhället, vad som anses naturligt, normal, eller fult och äckligt!

det var väl längesen vanilla-sexet var det normala sexet, för att inte prata om fortplantningsexet, som ses nog som gammaldags synsätt av folk t o m äldre än oss, Morgan.

jag tror att den sexuella revolutionen har redan varit, och det finns inte mycket kvar som kan ses som nytt eller provocerande. i alla fall inte av oss urbana, postmoderna, beresta människor. och det är väl denna kategori människor som läser safebloggen.

hur hade det varit om du hade försökt få ditt inlägg publicerat i nån landsortstidning? kan tänka mig att det är de icke-urbana som inte är så insatta i sexualfilosofi, fast de vet nog också att homosexualitet finns och att sexkonsumtion kan se lite olika ut.

ditt citat "Att beröra en annan människas könsorgan mot betalning är höjden av förnedring, medan det inte är alls lika illa att syssla med fotvård eller ens att torka andra människor i baken!" håller jag inte med om. 
Det finns ett vårdbehov i fotvård och bajstorkning. du kommer nog säga att det finns ett behov hos de som vill få sina könsorgan berörda, men inte har partner som kan göra det åt dem. Personligen kan jag inte alls likställa deras behov med en sjuk människas behov av hygien och kroppsvård.

sen att man diskuterar ungdomarnas nya och "farliga" sexvanor kan ha sin grund i att flickor kommer in på mottagningar och har ont. helt ok att de kollar på porrfilmer, helt ok att porr är lättillgängligt, men unga har inte alltid en adekvat kroppsuppfattning eller empatiförmåga - alltså kan de lätt skada varandra för de vet t ex inte hur skört analen är! de kan inte se sitt handlande i någon större kontext än vad som sker just då: de vet att det verkar häftigt att ha analsex, de ser det på film där mannen är tuff och kvinnan njuter - ok, så vill de också göra. (på samma sätt som vår generation ville slåss som Bruce Lee).
men tonåringar har inte prespektivet om strukturella könsroller, tjejen ser inte det som att killen säger förnedrande ord för att han är egentligen feminist men väljer att leva ut en fantasi för att motverka sexnegativiteten.
hon ser det som att det gör ont och han är taskig. 

sen kan man inte ha en sexfilosofisk föredrag för att öka den morala toleransen och sätta saker i ett historisk och samhällskritiskt perspektiv varje gång fjortisar ska ha sex.

Andrada skrev:
Än så länge har du inte svarat på några av mina kommentarer/idéer, du har bara slängt frågan tillbaka till mig. 
Beror det på att du inte förstått det jag menar, eller att du inte vet vad du ska svara, eller att mina kommentarer är ointressanta, eller att du vill få mig att inse svaret själv?

Jag menar absolut inte att sex kan bara finnas mellan älskande par.
Jag menar att om det finns ett behov för sexköp så kommer sex att finnas till försäljning. 
Jag är dåligt insatt i ämnet, men jag är rätt säker på att andelen frivilliga sexarbetare är minimal jämfört med andelen ofrivilliga/som far illa av att arbeta med att sälja sex i en eller annan form. Det är bra och intressant att du lyfter upp perspektivet med frivillighet och sexarbete, men för mig känns det helt inaktuellt, kanske pga det rör sig om en såpass liten grupp.

Med frivillighet menar jag valfrihet, att flera alternativ finns tillgängliga, medvetenhet om konsekvenser - ja, allt som vi vanliga vårdarbetare/lärare har gett oss in i.

De frivilliga som du presenterade statistik för (Tyskland) bor i ett demokratiskt land, där socialt stöd finns, där möjligheter till karriärbyte finns. Det är jätteintressant att läsa kvalitativa studier och få en insight i frivilliga sexarbetares vardag och vilka fördomar de möter - alltså att folk automatiskt tycker synd om dem och tror de förnedras.
Men allt jag har studerat (inom vården, antropologi och mänskliga rättigheter) och sett, både på jobb och praktik (främst psykiatri) har gjort att jag tror att sexköp inte görs på lika villkor och att det oftast slutar med att det gör ont.

För att sammanfatta och tydliggöra min tes: jag tror att sexnegativitet knappt finns längre, att den lilla gruppen frivilliga sexarbetare som finns kan själva slåss för sin sak och att debattinlägg gör större nytta om de tar upp sexarbetare som far illa.

Återigen vill jag säga att rättigheten att få sitt vårdbehov tillfredsställt slår högre i min bok än den att få sitt sexbehov tillfredsställt. Att få sin sjukdom vårdad finns inbegripet i vår stat-medborgare kontrakt, man kan kräva sin rätt till sjukdomslindring. 
Personligen skulle jag aldrig kunna gå ut och demonstrera för tillfredsställande av sexbehov - vem skulle jag kräva det av?

Morgan skrev:
"På lika villkor" är ju en jätteintressant formulering du gör. Görs bananköp på lika villkor? Görs smyckeköp på lika villkor? Är det då inte konstigt att man inte ropar på redskap att kunna förändra marknaden med hjälp av rättvisemärkning och kravmärkning? Varför inte kritisera det som är verkliga problem: sociala orättvisor, förekomst av slavarbete (i många branscher), otillräckliga sociala skyddsnät, illegaliserade droger (vilket gör drogpriserna så höga att det uppstår en kriminell undre värld runt dem), etc, etc. 

Att sex kommodifieras och sexuella tjänster säljs för pengar är helt moraliskt oproblematiskt, precis som vilken som helst annan tjänst vi köper eller säljer är moraliskt oproblematisk. Det är de sociala orättvisorna som är problemet. Först om vi tar av oss de sexnegativa glasögonen kan vi förändra världen till det bättre.

Andrada skrev:
Jag tvivlar på att man kan snacka om konsumentmakt inom sexbranschen, på det sättet att det är samvetet hos konsumenterna som har tvingat fram fair trade och krav-märkningar på bananer, skor, etc. Jag vet att det finns en diskussion om att försöka "krav"märka porr, och det är ju positivt. Men sexhandel är ju illegalt, hur kan man då åberopa rättvisemärkning? 
Jag vet inte hur det ser ut på en strippklubb, porrfilmsproduktion eller porraffär - finns det några ansträngningar på att göra dem mer "rättvisa" och tvinga dem att redogöra för "innehållsförteckningen och ursprungslandet"?

Kamp mot sociala orättvisor, slavliknande silvergruvarbete och miljöfarliga bananplantage pågår för fullt och det har det gjort länge. Jag tror inte det finns en enda bananköpare som inte än vet att det är bättre att köpa kravmärkta än vanliga billigare. 
Jag menar att det är intressanta punkter du tar upp, men det är lite som att sparka in öppna dörrar och att illustrera behovet för kamp mot orättvisor med exemplet sexarbete känns inte helt aktuellt. Menar du att man borde legalisera sexhandel för att bättre kunna kontrollera det, såsom legalize cannabis- disussionen menar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar